Gymnaestrada

Kisamaskotti Dorni sekä Jaana, Arja, Tuuli ja Siiri, Emmi, Päivi, Anna, Milla ja Reetta
Maamerkkinä pyöreä talo

Lisää kuvia tekstin jälkeen

Gymnaestrada 7. - 13.7.2019 Dornbirn, Itävalta

(Sivu päivitetty 11.8.2019)

Kansainvälinen voimistelutapahtuma järjestettiin heinäkuussa 2019 Itävallan Dornbirnissä. Tapahtumaan osallistui noin 20.000 voimistelijaa, huoltajaa ja vapaaehtoista eri puolilta maailmaa. Ilmoittautuneita yli 60 maasta, mikä on uusi ennätys, ja Suomestakin tapahtumaan osallistui noin 1500 voimistelijaa. Kuhmoisten Naisvoimistelijat osallistuivat 9 hengen ryhmällä

Tapahtuman avajaisia oli tarkoitus viettää sunnuntaina 7.7.2019 klo 16 - 19, mutta jykevän ukkosilman vuoksi avajaiset päätettiin siirtää myöhemmäksi. Keskiviikkona 10.7. olikin sitten helteinen päivä ja avajaiset saatettiin viedä läpi.

Majoituskoulumme sijaitsi Höchtsissä, aivan Sveitsin rajalla. Maanantaina kävimmekin kävelemässä ja katselemassa maisemia Sveitsin puolella! Lisäksi kävimme tutustumassa messualueeseen, jonne matkaa oli noin 11 majoituskoulultamme. Matkat taittuivat viikon aikana bussilla, jotka olivat tupaten täynnä sveitsiläisiä, brittejä ja suomalaisia osallistujia.

Tiistain sää näytti etukäteen selkeältä ja aurinkoiselta, joten päätimme lähteä ihastelemaan Alppimaisemaa Karren - näköalapaikalta. Gondolihissimatka korkealle kauhistutti etukäteen, mutta perillä meidät palkitsi huikea näköala alas laaksoon, jossa Dornbirn sijaitsi.

Kenttäohjelma "Energian ympäröimä" (koreografi Eerika Laalo-Häikiö) esitettiin DORNBIRN SPECIAL -kenttäohjelmien iltanäytöksessä keskiviikkoiltana 10.7.2019 klo 19.00 (Birkenwiese Stadion, Dornbirn), ainoana suomalaisena kenttäohjelmana tässä ohjelmakokonaisuudessa. Harjoitukset olivat keskiviikkona klo 9 - 10.30 Bregenzissä, josta sitten kiirehdimme avajaisiin Birkenwiese -stadionille. Avajaismarssiin kokoontuminen alkoi jo klo 13, minkä vuoksi kenraaliharjoitusta siirtyneiden avajaisten vuoksi ei päästykään vetämään läpi, vaan varsinainen esitys mentiin kylmiltään Birkenwiesenillä siis klo 19.00. Melkoisen tiukka päivä!

Eri maiden voimisteluosaamista ja -tyylejä oli mahdollista nähdä joka päivä seuraamalla halliohjelmia Messeparkissa. Halliohjelmia esitettiin klo 10-17 välillä 10 eri hallissa; yhdelle ohjelmakokonaisuudelle oli varattu aikaa 20 minuuttia, joten katseltavaa riitti!  Perjantai-iltana ihastelimme FIG-gaalan katsomossa toinen toistaan upeampia esityksiä.

Gymnaestrada -tapahtuma haluaa korostaa yhdenvertaisuutta teemalla "Come together, Show your colours". Näissäkin esityksissä nousivat esiin mm. naisiin kohdistuvan väkivallan vastustaminen, vammaisten ja eri kansalaisuuksien yhtäläinen olemisen oikeus ikään tai sukupuoleen katsomatta. Suomalaiset ottivat kantaa ilmastonmuutokseen ohjelmallaan "Jäätikkö sulaa".

Tapahtuman päättäjäisiä vietettiin lauantaina iltapäivällä, mutta stadionin  ahtauden vuoksi päätimme olla osallistumatta päättäjäisiin.

Kisakylässämme Höchtsissä järjestettiin joka ilta ohjelmaa; sunnuntaina oli welcome party ja torstaina Suomi-ilta. Paikalliset osallistuivatkin iltaohjelmiin innokkaasti ja ottivat kaiken kaikkiaan suomalaiset erittäin hyvin vastaan. Iloisia tervehdyksiä vastaantulijoilta sai kuulla tuon tuostakin. Suomalaisena on hyvä olla maailmalla!

Ilman vapaaehtoisia ei olisi tämäkään tapahtuma mahdollinen, heille iso kiitos. Vapaaehtoiset hoitivat aamupalatarjoilut ja siivoamiset, valvoivat majoituskouluilla, opastivat tapahtumapaikoilla. Vielä aikaisin sunnuntaiaamuna he olivat lähettämässä meitä kotimatkalle kahvien ja croissantien kera!

​Tapahtumasta voit katsella tunnelmakuvia:

Suomi Gymnaestrada 7. - 10.6.2018 Turku

#sunstrada

Kuhmoisista osallistuimme 12 henkilön joukolla! Kenttäohjelmaan "Energian ympäröimä" osallistui 11 voimistelijaa, ja huoltajana osallistui 1 henkilö.

Alla kuvia meidän sunstradastamme.

Kuhmoisten Sanomat 6.6.2018
"Energian ympäröimä" -kenttäohjelman harjoitus. Ohjelman koreografi on Eerika Laalo-Häikiö
Finaalin harjoitus

Lauantaina vapaa aamupäivällä Luostarinmäen käsityöläismuseossa
Nuoret halusivat lauantain treenin jälkeen mennä testaamaan hermojaan ja kuntoaan Flow Park Turkuun
Huimaa!
Tapahtumatorilla huippuesiintyjiä joka ilta.